Flykt från känslor

Om man vuxit upp i en familj där man inte blev speglad i sina känslor, där känslor inte fick finnas eller där bara vissa känslor fick utrymme, har man som barn troligtvis inte fått lära sig att ta hand om sina känslor. Det är helt enkelt en förmågan som man missat att få med sig, som man behöver lära sig i vuxen ålder istället. 

Om denna förmåga saknas kan vi som vuxna omedvetet vilja undvika att känna eller fly från vissa känslor när de dyker upp. Vi kanske känner en oro, att något skaver, att stämningen är dålig eller att vi helt enkelt är arga, ledsna eller besvikna, men vi vet inte hur känslan ska kanaliseras och hur vi ska ta hand om oss själva i den situationen eftersom ingen riktigt lärde oss det... 

De strategier vi väljer som "självmedicinering" kan se olika ut och ofta går de i arv eftersom vi som barn ser hur våra föräldrar gjort och gör likadant.

Vanliga varianter på självmedicinering och olika former av beroenden är:

  • Alkohol & droger
  • Mat - tröstätande, överkonsumtion
  • Träning & kontroll av vad som får ätas och inte
  • Shopping
  • Spelmissbruk
  • Sex & relationer - att trippa på bekräftelse från andra
  • Perfektionism & kontroll - försöka skapa ett perfekt liv
  • Arbetsnarkomani 
  • Se till att alltid ha fullt upp - surfande, bläddra på sociala media etc.
  • Drömmande - fly till en drömvärld

Har du någon "snuttefilt" som du tar till när livet känns tungt? Om du har det - nästa gång du ser att du använder din snuttefilt (t.ex. tröstäter), fundera över vad finns för känslor där under som du vill döva och vad det är du egentligen behöver? Kanske vill du bara ha någon att prata med, få gråta en stund eller dela din glädje med någon..